Onze AED is in gebruik genomen

Afgelopen weekend was het zo ver: de AED die we met de gehele buurt bij elkaar gespaard hebben, is opgehangen op een centrale plek in de wijk. Namelijk net na het tunneltje tussen de huizen van Sophiastraat 52 en 54, dit is ter hoogte van de Ridder Dirkstraat. Hij hangt aan de rechterzijde aan de schutting.
Het zoeken en vinden van een goede plek bleek nog niet eenvoudig. De muur moet voldoende verticaal zijn, daarom kan hij helaas niet ín de tunnel hangen. De AED mag niet in de volle zon hangen, anders kan hij oververhit raken in de zomer. En er moet stroom naar toe voor de verlichting, de verwarming, de koeling en de elektronica. Wie er al in het donker langs gelopen is, heeft vast gezien dat hij af en toe oplicht, zodat een hulpverlener hem in het donker kan vinden.

De kast van de AED is afgesloten met een pincode. Zodra een burgerhulpverlener wordt opgeroepen door de Alarmcentrale om de AED op te halen, wordt de locatie en de pincode van onze AED doorgegeven. Daarmee kan men de kast openen en de AED meenemen naar de persoon die een hartstilstand heeft. Vanaf deze locatie kan iedereen in de wijk binnen de cruciale 6 minuten bereikt worden.

Burgerhulpverleners

Iedereen die een erkende reanimatietraining heeft gevolgd, kan burgerhulpverlener worden. Burgerhulpverleners worden opgeroepen via hun telefoon. De burgerhulpverleners die het dichtste in de buurt zijn van iemand met een hartstilstand, kunnen alvast met reanimeren beginnen totdat de ambulance gearriveerd is en het ambulancepersoneel de reanimatie van je overneemt. Op de website van hartslag.nu kan je lezen hoe je je kunt aanmelden als burgerhulpverlener, hoe je gealarmeerd kunt worden en wat je dan moet doen.

Reanimatietraining

reanimatietraining

Tijdens het buurtfeest was er de mogelijkheid om je aan te melden voor een reanimatietraining door Marian, die toen ook een demo gaf. Dit is een erkende reanimatietraining en als je het certificaat gehaald hebt, kan je je ook aanmelden als burgerhulpverlener. De training wordt op twee momenten in januari gegeven, een keer op een zaterdagochtend (zeer waarschijnlijk 18 januari) en een keer op een woensdagavond (zeer waarschijnlijk 29 januari). Wie zich hier nog voor wil opgeven, kan een mailtje sturen naar buurtfeest@goudanoord.nl. Geef dan even door welke datum je voorkeur heeft. Hoe meer buurtbewoners weten hoe ze moeten reanimeren met een AED, des te meer voordeel onze buurt daarvan heeft.

Onderhoud

Via onze BuurtAED spaaractie is ook het onderhoud van de AED voor de komende vijf jaar geregeld. De plakkers van een AED moeten om de twee jaar vervangen worden, en ook de batterij moet gecontroleerd worden. Als de AED ooit eens is gebruikt, moet hij weer in oorspronkelijke staat worden teruggebracht, en gecontroleerd. De kosten die hierbij komen kijken worden vergoed door de ziektekostenverzekering van degene voor wie de AED nodig was.

Laten we als buurt met z’n allen een oogje in het zeil houden. Mocht er iets vreemds aan de hand zijn met de AED, meld dit dan snel. Bijvoorbeeld als er een alarmtoon uit komt, of als er de hele tijd rode waarschuwingslampjes branden, of als je beschadigingen ziet. Je kunt dit doorgeven via buurtfeest@goudanoord.nl, of telefonisch naar 0644 930 730.

Het klinkt vreemd, maar laten we hopen dat we hem eigenlijk niet nodig gaan hebben!

Hen3 Hoveniervan den ToorenGoudApotBrandweer Hollands MiddenFris VersshopOranjefondsBanketbakkerij van DijkVishandel WeerstandRAV Hollands Midden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *